www.counter-strike.pl

Podsumowanie roku 2009 18/01/2010

Rok dwa tysiące dziewiąty dobiegł końca, skończył się również kolejny "sezon" Counter-Strike. Przyszła pora na refleksje i przemyślenia, czy mijający rok był udany dla zarówno polskiej, jak i światowej sceny CS-a? Czy pomimo tzw. kryzysu (jest albo go nie ma, nie będziemy rozstrzygać), byliśmy świadkami większej ilości imprez organizowanych na całym globie, mniejszej, a może porównywalnej? Z pewnością jednak sporo się działo i warto co nieco sobie przypomnieć (jeszcze z tak doborowym komentarzem - przyp. autorów). Zachęcamy do przeczytania.


Kilka dni temu kiedy zegar wybił godzinę 00:01, przywitaliśmy Nowy Rok. Tym samym rok 2009 przeszedł do historii, a wraz z nim bardzo wiele wydarzeń jakie miały miejsce przez okrągłe 365 dni. Wśród nich nie mogło zabraknąć licznych imprez e-sportowych, w których rywalizowały najlepsze zespoły świata, reprezentujące scenę Counter-Strike 1.6. By rozegrane turnieje nie poszły w niepamięć ot tak, postanowiliśmy stworzyć e-sportowe podsumowanie roku. Sporo czasu zajęło nam stworzenie listy eventów, które później starannie opisaliśmy, dodając własne odczucia co do ich przebiegu. Jak się okazało, nasz serwis przygotował w ciągu minionego roku więcej niż 20 relacji z imprez gamingowych. Zapraszamy do lektury!

PS. Tym razem artykuł podzieliliśmy na strony, między którymi możecie przemieszczać się za pomocą dodanych pod daną sekcją odnośników (Poprzednia strona lub Następna Strona). Możecie również pominąć wszystkie streszczenia imprez e-sportowych i przejść od razu do podsumowania klikając w poniższy odnośnik.


 Informacje
Nazwa: Electronic Sports League Pro Series Polska
Data finałów: 13 marca 2009
Miejsce finałów: klub "Stodoła", Warszawa
Liczba zespołów na finałach (w Polsce): 2
Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14255

Krótko o rozgrywkach:
ESL Pro Series to obecnie najwyżej rozstawiona liga w kraju. Tuż pod nią są rozgrywki Amateur Series i inne, a wygranie EPS oznacza awans na szczebel Extreme Masters, czyli prosto do samej czołówki. Jak do tej pory udało się to niewielu Polakom.

W październiku 2008 oficjalnie rozpoczął się pierwszy polski sezon Electronic Sports League Pro Series. Udział w nim wzięły najlepsze zespoły w najbardziej prestiżowej wówczas lidze ESL w Polsce, czyli Amateur Series. W lutym dobiegły końca ostatnie mecze, po których poznaliśmy polskich finalistów.

ESL Pro Series
Drużyna M W P R RW/RP Pkt
 MeetYourMakers 7 5 1 1 106/60 16
 Frag eXecutors 7 5 1 1 101/78 16
 DELTA 7 5 1 1 106/90 16
 D-Link PGS 7 3 3 1 96/93 10
 MGS
7 2 3 2 99/82 8
 tempus moriendi 7 2 4 1 94/100 7
 UCP.MP3store 7 1 5 1 58/101 4
 Fear Factory X-Fi 7 1 6 0 48/104 3
Tak wyglądała tabela zaraz po zakończeniu Fazy Grupowej EPS
Cztery zaznaczone drużyny awansowały do Fazy Playoff

Z drabinki wygranych wyszło  Frag eXecutors, których obecnie skład CSa 1.6 można szczerze powiedzieć już nie istnieje, a szkoda. Natomiast z drabinki przegranych  MeetYourMakers, które jak burza przeszło przez wszystkie spotkania eliminacyjne, no może poza wpadką z Loordem w roli głównej, kiedy to zapomniał on uruchomić programu Aequeitas w meczu przeciwko  D-Link PGS. Zaowocowało to walkowerem dla tej drugiej drużyny i spadkiem MYMu do drabinki przegranych gdzie już pokazali swoją klasę i w finale tej właśnie drabinki pokonali D-Link PGS wysoko, bo aż 16:05.

 MYM 0 (w/o)
 
   PGS 15
 
 PGS 16 (w/o)
   Fx
 Fx 16
 
   Fx 19
 
 DELTA 08

 MYM 16
 
   MYM 16
 
 DELTA 02  MYM
 
   PGS 05

Tak wyglądała kompletna drabinka finałowa polskiego EPS
U góry drabinka wygranych, a u dołu drabinka przegranych

W marcu, a dokładnie 13 marca dziesięciu najlepszych graczy Counter-Strike 1.6 i dziesięć najlepszych zawodniczek tej samej gry zawitali w Warszawie, gdzie tuż po godzinie 16:00 (z tego co pamiętam było trochę opóźnienia i zwykli kibice mogli wejść na salę dopiero po jakimś czasie) rozpoczęły się pierwsze polskie finały ESL Pro Series. CS jak zwykle był na samym końcu, ale w końcu wszystko się zaczęło. Jako pierwsze zagrały dziewczyny, które w tym samym dniu co faceci grały finał ligi Female Gaming League -  UCP.MP3store vs  D-Link PGS. Lepsze okazały się "graczki" UCP i zaraz po tym rozpoczął się prawdziwy finał (bez urazy :D). Ten mecz rozgrywano już systemem BO3, ale i tak Złota Piątka zrobiła istny pogrom FX-om dając im ugrać w sumie 9 rund na dwóch mapach.

Kto miał szczęście być na miejscu mógł wypełnić ankietę ESL i w zamian za to kilka dni później dostać konto premium o ważności jednego miesiąca oraz fajowy medal do profilu. Na miejscu nie zabrakło różnych konkursów dla przybyłej publiczności. Całość wypadła naprawdę dobrze. Jeśli jednak nie mogłeś/aś się pojawić na miejscu a chciałeś/aś prześledzić przebieg imprezy w Stodole byłeś/aś zmuszony/a do korzystania z niezbyt komfortowej transmisji Stream z komentarzem, bowiem ESL jak to ESL na finały finałów nie jest skłonne udostępnić HLTV.

Szkoda tylko, że rozgrywki ESL przewidują dwa sezony w roku, a w Polsce jak do tej pory od roku udało się zorganizować cały jeden, a na następny jakoś się nie zapowiada. Wielka szkoda.


 Informacje
Nazwa: Electronic Sports League Extreme Masters
Data finałów: 3 marca 2009 - 8 marca 2009
Miejsce finałów: Hanower, Niemcy
Liczba zespołów: 12 na finałach kontynentalnych i 12 na światowych
Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14229

Krótko o rozgrywkach:
ESL Extreme Masters to już klasa sama w sobie. W chwili obecnej nie ma bardziej prestiżowej ligi na świecie (no może poza WCG i nieodrodzonym jeszcze ESWC). Jeśli nie grasz w tą grę już dobrych kilka lat prawdopodobnie już nie masz szans wybić się na tyle, by móc zagrać w tych rozgrywkach.

Rozgrywki ESL Extreme Masters najtrafniej opisuje słowo prestiż. Dążą do nich wszyscy użytkownicy ligi ESL, ale aby tego dokonać trzeba najpierw przejść przez najbardziej prestiżowe ligi w poszczególnych krajach, później dostać się do rozgrywek kontynentalnych a na samym końcu awansować do światowych, gdzie mecze to już nie przelewki. Wszystkiemu towarzyszą turnieje nazwane Global Chellenge, na których można zgarnąć slota prosto na światowe finały, tym samym pomijając rozgrywki kontynentalne.

Europejskie finały miały zostać zorganizowane zaraz przed globalnymi, wobec czego w niemieckim Hanowerze ogromną ilością osób oglądających lub jak kto woli kibiców znalazła się cała czołówka światowego e-Sportu z Polakami włącznie. Nasz kraj, naturalnie reprezentowali zawodnicy  MeetYourMakers. Rzecz jasna najpierw rozpoczęły się finały kontynentalne, w których to nasza ekipa trafiła do Grupy B razem z takimi drużynami jak  SK-Gaming,  Crack Clan, czy  Alternate aTTaX, które zaskoczyło swoją dyspozycją w całych rozgrywkach zajmując drugą lokatę w finałach kontynentalnych. W finale imprezy ulegli  mTw, które można powiedzieć jeszcze było na fali. Dopiero w finałach globalnych dostali kubłem zimnej wody po głowach zajmując trzecie miejsce tuż za  MYM i  fnatic.

Finały Kontynentalne
Finały Globalne
1.  mTw (25 000 $)1.  fnatic (50 000 $)
2.  Alternate (10 000 $)2.  MYM (25 000 $)
3.  MYM (6 000$)3.  mTw (15 000$)
4.  fnatic (4 000$)4.  SK-Gaming (10 000$)
5-6.  SK-Gaming (2 500$)5-6.  Alternate (5 000$)
5-6.  XLBet.ATS (2 500$)5-6.  WeMade Fox (5 000$)
 7-8.  Gravitas Gaming (3 000$)
 7-8.  Crack Clan (3 000$)
 9-10.  XLBet.ATS (2 500$)
 9-10.  Evil Geniuses (2 500$)
 11-12.  Made in Brazil (2 000$)
 11-12.  x3o (2 000$)
Tak prezentowała się końcowa klasyfikacja wszystkich drużyn

Moim zdaniem była to jedna z lepszych tegorocznych imprez e-Sportowych, z których mieliśmy okazję prowadzić relację. Z niecierpliwością czekało się na kolejne spotkania i wyniki, a niektóre mecze przyprawiały o zawrót głowy. Jakiś czas temu rozpoczął się już IV sezon tych samych rozgrywek. Co ciekawe aż dwie polskie drużyny miały szanse awansu na finały, lecz podczas spotkań barażowych o miejsce na finałach przegrali z francuskimi zespołami i tym samym pożegnali się z tegorocznym turniejem. Ciekawe jak to będzie tym razem.


 Informacje
Nazwa: KODE5 Global Gaming Revolution
Data światowych finałów: 9-10 maja 2009
Miejsce światowych finałów: Moskwa, Rosja
Data polskich finałów: 29 marca 2009
Miejsce polskich finałów: brak (finały online)

Krótko o rozgrywkach:
Co roku w poszczególnych krajach organizowane są lokalne kwalifikacje KODE5, które mają za zadanie wyłonić reprezentanta każdego kraju na finałach światowych. W roku 2009 do regulaminu został dopisany punkt mówiący o tym, że drużyny mogą brać udział w kwalifikacjach również w innych krajach niż ten z którego pochodzą. Przepis ten wprowadził niemałe zamieszanie wśród zarówno kibiców jak i samych zawodników.

Do czterech tur eliminacyjnych KODE5 Global Gaming Revolution w Polsce przystąpiło wiele drużyn, zarówno z Polski jak i z innych państw (głównie naszych sąsiadów, z uwagi na odległości). Z walki o miejsce na polskich finałach zostały wyłączone drużyny  MeetYourMakers oraz  Frag eXecutors, które w roku ubiegłym walczyły w polskim finale. Z poszczególnych tur kwalifikacyjnych awansowały drużyny  KerchNET,  Team Plantro,  BENQ DELTAeSPORTS oraz  Betsson Voodoo Gaming.

Grupa A
Grupa B
  •  MYM
  •  KerchNET
  •  Team Plantro
  •  FX
  •  BVG
  •  DELTA
Tak wyglądały grupy zaraz po losowaniu

Według wstępnych zapowiedzi polskie finały miały odbyć się w Warszawie w Pałacu Prymasowskim. Niestety jak zwykle coś poszło nie po myśli organizatorów i finały zorganizowano przez internet, czyli On-Line (ah ta Polska). Sześć drużyn oznacza niewiele spotkań do rozegrania, więc całość skończyła się jeszcze przed Dobranocką. W finale walczyło  MeetYourMakers oraz  KerchNET. Mimo tego, że Ukraińcy grali prawdopodobnie w kafejce internetowej nasi mistrzowie wygrali bez najmniejszego problemu tracąc na dwóch mapach 12 rund.

 MYM 2
 
   MYM 2
 
 BVG 0
   MYM
 KNet 2
 
   KNet 0
 
 DELTA 0
Tak wyglądała cała Faza Playoff polskiego turnieju

W ten właśnie sposób poznaliśmy zwycięzcę, a właściwie zwycięzców polskiego przystanku KODE5. To jednak nie koniec wojaży Polaków po Europie w celu wywalczenia sobie ewentualnego slota. Za sprawą zmiany przepisów KODE5 nasi rodacy wzięli jeszcze udział w niemieckich kwalifikacjach ( BenQ.DELTAeSPORTS.COM) oraz szwedzkich ( Frag eXecutors i  Betsson Voodoo Gaming). Niestety z powodu braku doświadczenia w spotkaniach z tamtejszymi drużynami żadnej polskiej ekipie nie udało się wywalczyć dodatkowego slota. Do Moskwy polecieli tylko zawodnicy MYM.

Pierwszego dnia trwania globalnych finałów w Rosji, na miejscu odbywały się jeszcze rosyjskie kwalifikacje. Około 22:00 wyłoniony został ich zwycięzca, a okazał się nim zespół  DTS.chatrix i to właśnie on dołączył do grona szczęśliwców. Rozgrywki te wyglądały nieco dziwnie. Nie było żadnych faz grupowych, a zamiast nich rozgrywano jedną dużą drabinkę wygranych. W meczu o finał Polacy już jako Wicked Esports grali przeciwko  fnatic. Od tego momentu możemy mówić, że to był rok tej właśnie drużyny, bowiem rozgromili oni naszych rodaków 2:0, a tuż później w wielkim finale wygrali z innymi Szwedami -  SK-Gaming. W meczu o trzecie miejsce górę wzięli już Polacy zwyciężając nad  mTw. W ten sposób poznaliśmy wszystkich zwycięzców KODE5 Global Gaming Revolution 2009. W tym momencie, w niektórych krajach planowane są już kwalifikacje do następnej edycji.


 Informacje
Nazwa: Electronic Sports World Cup Masters of Cheonan
Data finałów: 2 maj - 5 maj
Miejsce finałów: Cheonan, Korea Południowa
Liczba zespołów na finałach : 16
Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14427

Krótko o rozgrywkach:
Electronic Sports World Cup to podobnie jak WCG rozgrywki organizowane co roku. Finały światowe poprzedzają lokalne kwalifikatory, gdzie można zdobyć slota na światowe finały, jednak z tą małą różnicą, iż slota można zdobyć również wygrywając w jednym z kilku organizowanych na całym świecie turniejów z serii ESWC Masters.

Jak pewnie większość z Was wie, w tym roku firma Games Services, czyli właściciel marki Electronic Sports World Cup ogłosiła bankructwo. Pierwszy raz od 2003 roku, kiedy to rozpoczęła się historia ESWC nie rozegrano finału. Według ostanich informacji, pewna firma wykupiła tą markę i będzie kontynuowała z niemal niezmienionym zarządem dzieło, które odniosło tak wielki sukces w wielu krajach na świecie. Wróćmy jednak do samych rozgrywek w Chinach, o których można mówić jako o Światowym Finale ESWC 2009. W maju, w Cheonan zjawiła się mieszanka najlepszych drużyn na świecie (nie tylko CS-a oczywiście). Pierwsze mecze fazy grupowej rozpoczęły się 4 maja. Polacy jak zawsze trafili do tzw. "grupy śmierci" razem z  SK-Gaming,  fnatic oraz  Immunity. Grupa ta okazała się zbyt silna i niestety w dalszej fazie rozgrywek nie zobaczyliśmy już reprezentantów  Wicked Esports.

Grupa C
Drużyna M W P R RW/RP Pkt
 SK Gaming 3
3
0
0 48/25 9
 fnatic 3
2 1
0 48/33 6
 Wicked Esports 3
1 2
0 32/40 3
 Immunity 3
0
3 0 20/48 0
Tak wyglądała Grupa C zaraz po zakończeniu Fazy Grupowej

Jak się później okazało, obydwaj grupowi rywale naszych rodaków - fnatic oraz SK-Gaming spotkali się ponownie w Wielkim Finale turnieju. W meczu grupowym lepsza okazała się formacja SK-Gaming, jednak fnatic widać woli grać przed większą publicznością i to właśnie oni odnieśli zwycięstwo w finale (16:06 na de_inferno, 16:09 na de_train). W meczu o trzecie miejsce grało  Alchemists oraz  mousesports. W tym meczu zwyciężyli Niemcy (16:03 na de_dust2, 16:11 na de_inferno). Już wiemy, że w roku 2010 finał odbędzie się znów we Francji, a konkretniej w Disneylandzie (Paryż) w dniach od 30 czerwca do 4 lipca. Z pewnością to dobra wiadomość. Ciekawe kiedy odbędą się polskie kwalifikacje ;)



 Informacje
Nazwa: DTS-Cup
Data finałów: 16 - 17 maja
Miejsce finałów: Dniepropietrowsk, Ukraina
Liczba zespołów na finałach: 16
Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14460

Krótko o rozgrywkach:
DTS-Cup to turniej organizowany przez ukraińską formację DTS.chatrix. Ten zorganizowany został w mieście Dniepropietrowsk. Lokalne drużyny aby uczestniczyć w rozgrywkach musiały najpierw przejść przez kwalifikacje, a ci najlepsi z najlepszych otrzymali specjalne zaproszenia.

Na samym początku organizatorzy DTS-Cup poinformowali o zaproszeniu najlepszych światowych drużyn (w tym polskiego  Wicked Esports) do Dniepropietrowska, gdzie w maju miał odbyć się dwudniowy turniej. Szybko jednak okazało się, że większość międzynarodowej śmietanki nie będzie mogła zawitać na Ukrainie, więc zainteresowanie drastycznie spadło. W końcu nastał długo wyczekiwany przez Polaków weekend (dni 16 i 17 maja), kiedy to miały rozpocząć się zmagania. Naszym rodakom, jak dwa dni wcześniej ogłoszono drogą losowania przypadło grać w Fazie Grupowej między innymi z  forZe i  KerchNET.

Grupa D
Drużyna M W P R RW/RP Pkt
 Wicked Esports 3 2 1 0 55/35 6
 forZe 3 2 1 0 52/38 6
 KerchNET 3 2 1 0 52/38 6
 К29 3 0 3 0 21/69 0
Tak wyglądała tabela Grupy D tuż po zakończeniu Fazy Grupowej

Jak widać w powyżej tabelce, ówczesne  Wicked Esports przegrało tylko jedno spotkanie, przeciwko  KerchNET wynikiem 12:18. Mimo tej porażki Polakom udało się wyjść z grupy na pierwszym miejscu. W dalszej fazie rozgrywek trafili na kolejno na  Virtus.pro,  WeMadeFOX i  Amazing Gaming. W wielkim finale przyszło im się zmierzyć po raz kolejny z graczami WeMadeFOX, którzy po poprzedniej porażce trafili do drabinki przegranych. Jako że "Neo i spółka" wychodzili z drabinki wygranych, potrzebowali tylko jednej mapy do zwycięstwa. Padło na de_train, która jest uważana za najlepszą mapę naszej Złotej Piątki. W dobrym stylu odesłali swoich przeciwników do domu z drugim miejscem.



 Informacje
Nazwa: DreamHack Summer 2009
Data finałów: 13 - 16 czerwca
Miejsce finałów: Jönköping, Szwecja
Liczba zespołów na finałach: 16
Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14528

Krótko o rozgrywkach:
Co roku w różnych miastach Szwecji organizowanych jest kilka imprez z serii DreamHack. Wśród nich możemy wyróżnić turnieje DreamHack Summer oraz DreamHack Winter, z których jak sama nazwa wskazuje jeden rozgrywany jest latem, a drugi zimą. Kilka drużyn otrzymuje slota od razu, pozostałe otrzymują zaproszenie na kwalifikacje rozgrywane na dzień przed turniejem.

Doświadczenie LANowe wbrew pozorom najlepiej jest zdobywać... na turniejach LANowych (:D), ale to też nie byle jakich. Do takich celów najlepiej wybrać sobie imprezy organizowane za granicą, tam gdzie są pingi są na minusie a kule wystrzeliwują z naszej broni jeszcze zanim naciśniemy przycisk strzału (czyli spust) - mowa o Szwecji i turnieju DreamHack, który ze względu na swą skalę i zasięg okrzyknięty został największym turniejem typu BYOC (Bring Your Own Computer) a nawet wpisanym do Księgi Rekordów Guiness'a. Taką formę treningu i zdobywania doświadczenia, w czerwcu wybrali zawodnicy  BenQ.DELTAeSPORTS.COM, którzy wyjechali do szwedzkiego miasta Jönköping aby wziąć udział w kwalifikacjach do DH Summer 2k9.

Grupa C
Drużyna M W P R RW/RP Pkt
 DTS.chatrix 3
3
0 0
48/21 9
 Aquintra 3
1
1
1
41/40 4
 Crack Clan 3
1
1
1
36/37 4
 DELTA
3
0 3
0 21/48 0
Odwróć tabele, DELTA na czele!

Ze względu na ilość drużyn biorących udział w rozgrywkach kwalifikacyjnych nie możemy powiedzieć jak łatwo im tam poszło, ale w każdym razie udało się i nasza DELTA trafiła do turnieju głównego bez utraty mapy, dokładnie to trafili do Grupy C razem z  DTS.chatrix,  Aquintra i  Crack Clan. Niestety przeciwnicy okazali się zbyt silni, zbyt zgrani i zbyt doświadczeni by pozwolić Polakom na przejście dalej, ale doświadczenia i spędzonych tam chwil nikt im nie odbierze.

Finał tej imprezy odbył się między dwoma szwedzkimi zespołami -  SK-Gaming i  Lemondogs. Dość nieoczekiwanie wielki finał wygrała drużyna Lemondogs wygrywając z faworyzowanym SK 2:1. W meczu o trzecie miejsce mogliśmy oglądać jedyną drużynę zza oceanu, czyli  Evil Geniuses oraz  Millenium. Francuzi okazali się lepsi wygrywając obie mapy. Tak oto poznaliśmy zwycięzców letniej edycji DreamHack 2009. Z niecierpliwością czekamy na następną, kto wie może zobaczymy tam więcej polskich drużyn?




 Informacje
Nazwa: e-Stars Seoul 2009
Data finałów: 24 - 26 lipca 2009
Miejsce finałów: Seoul, Korea
Liczba zespołów na finałach: 6
Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14609

Krótko o rozgrywkach:
Co roku internauci z całego świata wybierają trzy drużyny reprezentujące Wschód oraz trzy reprezentujące Zachód. Cała szóstka wyjeżdża do Seoulu w Korei, gdzie próbują udowodnić wszystkim, że to właśnie ich część świata jest najlepsza.

W kwietniu, jak z resztą co roku, internauci z całego świata przystąpili do głosowania na swoich reprezentantów, którzy polecą do koreańskiego Seoulu i będą godnie walczyć aby to właśnie ich część świata okazała się tą lepszą. Zasady były proste, trzy drużyny ze wschodu i trzy z zachodu, ale żeby nie było tak prosto lub jak kto woli organizatorzy po raz kolejny nie przewidzieli takiej sytuacji, że każda osoba mająca zmienny adres IP może sobie głosować do woli na swoich faworytów. W pierwszych tygodniach to my tryumfowaliśmy, bo to nasi internauci zostawiali na zagranicznej stronie internetowej więcej głosów, jednak jak się później okazało większość z tych głosów była oddana w sposób nieuczciwy (tj. jedna osoba mogła oddać nawet kilkaset głosów). Prowadzące  Wicked Esports zostało zdegradowane na sam koniec tabeli, a gracze z pozostałych państw powtarzali pomysły Polaków, z tym że ich głosy nie były już cofnięte.

Zachód
 fnatic
 SK-Gaming
mTw
 ex-MYM
mousesports
Evil Geniuses
compLexity
 Made in Brazil
 Crack Clan
 emuLate

Tak też wszystko dotrwało do maja, czyli do końca głosowania, w którym reprezentantami zachodu okazali się  fnatic,  SK-Gaming,  mTw, natomiast wschodu  WeMadeFOX,  Tyloo i  k23. Na której pozycji w głosowaniu znaleźli się Polacy możecie zobaczyć w powyższej tabelce prezentujące wyniki. Przebieg samych rozgrywek w Korei też trochę różnił się od tego do jakiego przywykliśmy podczas oglądania tradycyjnych spotkań. Najpierw rozegrano trzy spotkania pomiędzy jednym zespołem ze wschodu a jednym z zachodu, a później przyszła pora na rozgrywki Deathmatch. Jakby tego było mało to następnego dnia wszystkie drużyny grały ze sobą mecze w jednej grupie. Dwie najlepsze z każdej strony świata walczyły w finale. W ten sposób w wielkim finale międzykontynentalnym znalazły się  fnatic oraz  WeMadeFOX. Jak przebiegał ten mecz możecie zobaczyć niżej.

 Wielki Finał
2:0

de_nuke
16:12
de_dust2
16:01
Data: 26.07.2009, 9:00
Mapy: de_nuke, de_dust2

 fn:
dsn, Gux, f0rest, GeT_RiGhT, cArn
 WMF: bail, solo, termi, glow, GARSIA

Zachód, czyli innymi słowy po prostu Europejczycy ostatecznie okazali się lepsi, po raz kolejny udowadniając, że Europa > Cały Świat. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że o ile organizatorzy będą chętni do organizacji kolejnej edycji to głosowanie zostanie zorganizowane w jakiś bardziej przemyślany sposób, tak aby każdy mógł oddać tylko jeden głos i żeby wyłonić te zespoły, które rzeczywiście są najpopularniejsze a nie te, których populacja ma najwięcej użytkowników ze zmiennym adresem internetowym.



 Informacje
Nazwa: GameGun 2009
Data finałów: 23-25 lipca 2009
Miejsce finałów: Blibao, Hiszpania
Liczba zespołów na finałach: 32
Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14606

Krótko o rozgrywkach:
Rozgrywki odbywające się cyklicznie co roku w hiszpańskim słońcu miasta Bilbao. Biorą w nich udział aż 32 zespoły z całego świata. Łączna pula nagród tym razem wynosiła 22.500€.

Spoglądając do relacji od razu rzucają się w oczy polskie flagi, wstawione przy nazwach drużyn reprezentowanych przez naszych rodaków. Są to kolejno: ówczesne  Wicked Esports,  Frag eXecutors oraz  BenQ DELTAeSPORTS.COM (o tym jak sobie poradzili, w dalszej części streszczenia). Drugą rzeczą przykuwającą uwagę jest ilość drużyn biorących udział w turnieju, gdyż liczba ta wynosi aż 32. Są to ekipy z różnych krajów jak choćby Portugalia czy Grecja. Wszystkie zespoły podzielone zostały na 8 grup, co daje nam po 4 drużyny na grupę. Każda z polskich ekip trafiła do innej grupy, kolejno A, B i D. W czasie trwania fazy grupowej nie odnotowaliśmy raczej żadnych niespodzianek. Z grup wychodzili ich faworyci. Z 3 polskich drużyn, dwóm udało się przejść do kolejnej fazy rozgrywek, a były to DELTA oraz Wicked. Zawodnicy FX nie poradzili sobie w swoim "koszyku" i odpadli z turnieju.

Grupa D
Drużyna M W P R RW/RP Pkt
 DTS.chatrix 3
3
0 0 68/22 9
 eSport-eu 3
2
1 0 64/16 6
 Frag eXecutors 3
1
2
0 44/46 3
 Mirage 3
0 3
0 4/86 0
Tak przedstawiała się grupa D z FX

W fazie playoff drużyna  TaZ'a "miażdżyła" przeciwników brnąc po medal. DELTA również radziła sobie całkiem nieźle, lecz tutaj spotkania były bardziej wyrównane. Ekipę  ths'a zatrzymali dopiero gracze  mousesports, którzy zwyciężyli na mapie de_nuke aż 16:02. Dla "delciaków" turniej się zakończył, za to Wicked awansowało do finału. A w ostatecznym boju, na naszą niekorzyść, lepsi okazali się Niemcy z mouz, pokonując naszych rodaków na mapie de_inferno. Mimo wszystko turniej można uznać za udany. W naszym odczuciu dokonania DELTY były naprawdę wielkie, zważywszy na to, że wyeliminowali ich dopiero późniejsi triumfatorzy rozgrywek. Wicked również uległo niemieckiej ekipie, jednak drugie miejsce i 6000€ na pewno daje nam sporo satysfakcji. Jak na hiszpańską imprezę przystało, 3 miejsce zajęła lokalna drużyna  LedPC. Bardzo wiele się działo przez te 3 dni rozgrywek i bardzo wiele zobaczyliśmy spotkań.

  •  mousesports
  •  Wicked eSports
  •  LedPC
  •  Virtus-Pro
  • Tak wygląda klasyfikacja końcowa turnieju w Bilbao



     Informacje
    Nazwa: GamesCom 2009
    Data finałów: 19 - 23 sierpnia 2009
    Miejsce finałów: Kolonia, Niemcy
    Liczba zespołów na finałach: 12
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14651

    Krótko o rozgrywkach:
    Jedne z największych, międzynarodowych targów rozrywki interaktywnej na świecie. Co roku organizowane są w niemieckiej Kolonii i przyciągają rzesze fanów z całego świata.

    W drugiej połowie wakacji przyszło nam ogląda dość spore finały dwóch lig Electronic Sports League. Pierwszym z nich był turniej kobiet - ESL Major Series Female, w którym udział wzięły najlepsze zawodniczki świata, oraz ESL European Nations Championship, czyli rozgrywki pomiędzy reprezentacjami poszczególnych państw. W żeńskim turnieju nie mieliśmy żadnych reprezentantek, lecz jako reprezentacja udało nam się zakwalifikować na same finały, które swoje miejsce miały podczas trwania targów GamesCom 2009 w niemieckiej Kolonii.

    Jako, że Nasi wyszli z pierwszego miejsca w grupie mieli przywilej pominięcia pierwszej rundy drabinki i przejścia do następnej bez konieczności rozegrania spotkania. W drugiej rundzie przyszło się im zmierzyć z gospodarzami imprezy -  Niemcami. Zdecydowanie coś poszło nie po naszej myśli i do dalszej fazy rozgrywek przeszli nasi sąsiedzi. Polakom do rozegrania pozostał już tylko mecz o trzecie miejsce, który jak się później okazało mieliśmy zagrać przeciwko  Francji. Widać było zdecydowaną przewagę po naszej stronie, co zaaowocowało wynikiem - Polska zajęła trzecie miejsce w rozgrywkach ESL ENC. Pierwsza lokata przypadła, zupełnie zasłużenie  Szwedom. Pewnie wygrali oni z Niemcami. Dodam tylko, że w turnieju kobiet zwycięstwo odniosły faworytki całego turnieju - formacja  PinkZinic, natomiast drugie miejsce przypadło dziewczynom z  Team Alternate. I to byłoby na tyle jeśli chodzi o GamesCom 2009, lecz na zakończenie organizatorzy postanowili urozmaicić czas wszystkim przybyłym widzom oraz internautom oglądającym ESL TV.

     fnatic 0
     
       mouz 2
     
     mouz 2
       mouz
     SK 1
     
       mTw 1
     
     mTw 2
    Drabinka turnieju ESL SuperCup

    Zorganizowali turniej nazwany ESL SuperCup. Udział w nim wzięły cztery zespoły, które w pełnym składzie mogły pojawić się w Kolonii. Były to  fnatic,  mousesports,  SK Gaming oraz  mTw. Rozgrywki rozegrano w systemie Single Elimination, Best of Three. Najlepszy wówczas okazał się zespół z Niemiec. Własna publiczność i doping kibiców w ojczystym języku widać robi swoje. Poniżej możecie zobaczyć jeszcze raz jak przedstawiały się zajęte przez uczestników miejsca w poszczególnych turniejach.

    ESL Major Series Female CS 1.6: (4 000 €)
    1.  Pink Zinic
    2.  Team Alternate
    3.  Songard Dragons
    4.  Aurora Gaming

    ESL European Nations Championship: (6 000 €)
    1.  Szwecja
    2.  Niemcy
    3.  Polska
    4.  Francja

    ESL Extreme Masters SuperCup: (10 000 €)
    1.  mousesports
    2.  mTw
    3.  fnatic / SK Gaming

     



     Informacje
    Nazwa: World Cyber Games Polska
    Data finałów: 19 - 20 września 2009
    Miejsce finałów: klub "Lucid", Warszawa
    Liczba zespołów na finałach (w Polsce): 4
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14724

    Krótko o rozgrywkach:
    World Cyber Games to odpowiednik prawdziwej olimpiady, z tym że organizowany co roku. To była 9 edycja w Polsce, a 10 na świecie.

    World Cyber Games 2009 Polska rozpoczęło się wraz ze startem pierwszej tury kwalifikacyjnej, czyli w lipcu. Wszystko zostało tak zorganizowane, że w trakcie wakacji poznaliśmy wszystkich finalistów. Z walki o slot zwolniona była Złota Piątka, która zwyciężyła w roku ubiegłym, a w poszczególnych turach kwalifikacyjnych zwyciężyli kolejno  Frag eXecutors,  D-Link PGS i  BenQ.DELTAeSPORTS.COM. Dziewiąte, polskie finały WCG odbyły się po raz kolejny w Centrum Handlowo-Rozrywkowym Blue City w Warszwie, lecz już nie w hali BlueEXPO a klubie LUCID mieszczącym się piętro niżej. 19 i 20 września oczy polskich kibiców esportowych zwrócone były na polskich mistrzów rywalizujących w Warszawie o upragniony bilet do Chin i inne ciekawe nagrody ufundowane przez tegorocznych sponsorów.

     PGS
    2
     
       PGS 0
     
     DELTA 1
       5G
     5G 2
     
       5G 2
     
     Fx 0
     DELTA
    2
     
       DELTA 1
     
     Fx 0  PGS
     
       PGS 2
    Tak wyglądały drabinki wygranych i przegranych

    W pierwszym dniu imprezy nie rozgrywano żadnych spotkań Counter-Strike 1.6, tak by następnego dnia móc przeżyć wszystkie mecze tuż po sobie, a na samym końcu zobaczyć długo oczekiwany finał. Wszystko zaczęło się od fazy Playoff. Dla Złotej Piątki, która borykała się z problemami organizacyjnymi mógł to być ostatni turniej na który pojadą bez wykładania swoich pieniędzy (całość kosztów przelotu i pobytu w Chinach pokrywał polski sponsor WCG). W pierwszych meczach zobaczyliśmy AGAiN grające z Frag eXecutors oraz D-Link PGS mierzące się z DELTĄ. Wyniki były dość oczywiste, jednakże PGS miał niewielkie problemy w starciu z zawodnikami DELTY o czym świadczy utrata jednej mapy. W drabince wygranych AGAiN zmierzyło się z PGS-em, natomiast w drabince przegranych mogliśmy obejrzeć mecz BenQ.DELTAeSPORTS.COM z Frag eXecutors. Złota Piątka bez trudu poradziła sobie ze swoimi oponentami i jako pierwsza trafiła do Wielkiego Finału imprezy, nieco inaczej było z Fx-ami oraz DELTĄ. Ci pierwsi już wtedy przeżywali coś w rodzaju kryzysu i przegrywali z większością tzw. "topowych drużyn" na naszej scenie. Tak też było tym razem, więc Frag eXecutors zakończyło turniej na czwartej lokacie. DELTA zmierzyła się z PGS-em w meczu o finał.

    Podobnie jak wcześniej DELCIAKI miały sporo problemów z zawodnikami grającymi pod banderą PGS-u. Najlepiej świadczy o tym wynik 3 mapy - de_nuke, na której potrzebne były aż trzy dogrywki aby wyłonić zwycięzcę. Ostatecznie jednak górę wzieli gracze D-Link PGS tym samym awansując jako druga drużyna do Wielkiego Finału gdzie czekali już zniecierpliwieni zawodnicy Złotej Piątki. W samym finale turnieju emocji było co nie miara. Od niesamowitych akcji pashy po chwilowy zanik prądu, bez którego prawdopodobnie mapę wygrało by D-Link PGS. Tak, pashy nie udało się uzyskać rezultatu sprzed kilku minut. Finał wygrała Złota Piątka i to właśnie oni wyruszyli w daleką podróż prosto do Chin.


     Informacje
    Nazwa: ESL Extreme Masters IV Dubai
    Data finałów: 20-22 października 2009
    Miejsce finałów: Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie
    Liczba zespołów na finałach: 12
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14829

    Krótko o rozgrywkach:
    Intel Extreme Masters to seria turniejów organizowanych w formie przystanków w różnych miejscach świata. Zaproszone tam drużyny rywalizują o slot na światowe finały Extreme Masters (2010) oraz sporą sumę pieniędzy. Przystanki, które miały miejsce w ubiegłym roku to: Kolonia, Chengdu oraz wspomniany tutaj Dubaj.

    Ten przystanek ESL Extreme Masters IV rozpoczął się 20 października 2009 roku w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Od razu wiadomo było, że ogromnych emocji nie zabraknie. Na miejsce zjechała się bowiem ścisła czołówka światowej sceny Counter-Strike'a. Do rywalizacji zachęcała także suma nagród, która łącznie wynosiła 31.500$. Do fazy grupowej przystąpiło 12 drużyn, podzielonych na 2 grupy nazwane kolejnymi literami alfabetu (A i B). Polacy trafili do drugiej z grup, gdzie obawiać mogliśmy się przede wszystkim  SK Gaming. Obawy były słuszne, gdyż właśnie z tą ekipą nie poradzili sobie nasi rodacy, wychodząc z grupy na 2 miejscu. Co ciekawe, z grupy A na pierwszym miejscu wyszli zawodnicy  MeetYourMakers, a (tylko) na drugim jedni z faworytów turnieju -  fnatic. Zaliczyli oni aż 2 porażki w czasie fazy grupowej, jedną z  Team ALTERNATE, a drugą z wymienioną wyżej ekipą ze Szwecji.

    Grupa B
    Drużyna M W P R RW/RP Pkt
     SK Gaming 5
    4 1
    0 94/56 12
     Vitriolic 5
    4
    1
    0 80/60 12
     k23 5
    3
    2
    0 78/72 9
     Virtus.pro
    5
    2
    3
    0 83/67 6
     mousesports
    5
    2
    3
    0 80/76 6
     IMPULSE
    5
    0
    5
    0 31/109 0
    Tak wyglądała grupa B z Vitriolic Gaming

    Faza playoff nie zaczęła się dla Polaków "różowo". Pierwszy mecz z MYM'em i kolejna porażka, która tym razem oznaczała, że przed naszymi graczami już tylko jeden bój w tym turnieju - mecz o 3 miejsce. Fnatic pokonał swoich rodaków z SK Gaming (odgrywając się za finał z Chengdu) i awansował do finałowego pojedynku. A tam raz jeszcze niczym TurboDymoMan zawstydził szwedzkich graczy, wygrywając 2:0 i stając na najwyższym stopniu podium. Wiele słów krytyki w stronę Polaków, wobec których pokładano wielkie nadzieje, a którzy nie zdołali zwyciężyć w meczu o brązowy medal. Mimo wszystko turniej zaliczony do udanych, szczególnie dla Szwedów, którzy zajęli całe podium.

     vtl 0
     
       MYM
    0
     
     MYM 2
       fnatic
     fnatic 2
     
       fnatic
    2
     
     SK 0
    Tak przedstawiała się drabinka fazy playoff



     Informacje
    Nazwa: Liga Cybersport
    Data finałów: 2 - 4 października 2009
    Miejsce finałów: MTŁ, Łódź
    Liczba zespołów na finałach: duża :D
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14790

    Krótko o rozgrywkach:
    Co roku w Polsce odbywają się finały Ligi Cybersport. Jako największa tego typu liga w Polsce kojarzy się z prestiżem i wysokim poziomem rozgrywek. Jak co roku, zawodnicy mieli szansę zmierzyć się ze sobą w jednej z trzech lig CS-a - Profesjonaliści, Amatorzy oraz Open. W tym roku do grona lig dołączyły panie wraz z rozgrywkami PAN-European Tournament.

    Niemal cały rok zmagań, trzy ligi - Profesjonaliści, Amatorzy i Open, szereg przygotowań i wiele czasu poświęconego przez sędziów i organizatorów, a wszystko to zwieńczone wielkim finałem. Te słowa najlepiej opisują Ligę Cybersport. Tym roku do grona lig organizowanych przez tą ekipę dołączyły również Cyberarena36i6 oraz PAN-European Tournament, rozszerzając tym samym horyzonty. Z pewnością można je uznać za najlepsze polskie rozgrywki, a jak tak dalej pójdzie to z pewnością i w reszcie Europy będzie o nich głośno. Nie będę tu opisywać jak przebiegał sezon, bo to za długa historia, skupimy się na samych finałach, które w tym roku przeniesiono do Łodzi, a konkretniej na teren Międzynarodowych Targów Łódźkich. Tym razem organizatorzy poszli o krok naprzód i postanowili wydłużyć czas trwania finałów do trzech dni - od 2 do 4 października.

    W pierwszym dniu mogliśmy podziwiać grę pań. Niektóre z nich przyjechały z bardzo daleka aby wziąć udział w tych rozgrywkach głównymi faworytkami były dziewczyny z  PinkZinic oraz  mousesports, które jak się później okazało zmierzyły się ze sobą w finale. Całość rozgrywek podzielono najpierw na 4 grupy, z których po dwa najlepsze zespoły awansowały do Fazy Playoff. W każdej grupie znajdował się jeden polski zespół oraz dwa zagraniczne. Do dalszej fazy rozgrywek przeszły aż trzy polskie formacje -  tempus moriendi,  Universal Soldiers oraz  DELTA. Sztuka ta niestety nie udała się dziewczynom z  H5F.

    Im dalsza faza tym rozgrywki stają na co raz wyższym poziomie. Wszystkie polskie zespoły odpadły już w pierwszej rundzie fazy Playoff, co nie mówi dobrze o poziomie gry w Polsce. W Wielkim Finale znalazły się, tak jak wcześniej pisaliśmy zawodniczki  PinkZinic oraz  mousesports. Wbrew wszystkim oczekiwaniom wygrały dziewczyny z Rosji, a nie faworyzowane Szwedki.

    Zawody Profesjonalistów zostały podzielone z kolei na dwie grupy, w pierwszej znajdowały się cztery drużyny, w drugiej natomiast trzy. Jak sie można było spodziewać jak burza przez swoją grupę przeszło  Vitriolic Gaming, a tuż za nimi  BenQ.DELTAeSPORTS.COM, w drugiej grupie tryumfowali zawodnicy  D-Link PGS oraz  Universal Soldiers. Po raz pierwszy od kilku lat w finałowej czwórce zabrakło graczy  Frag eXecutors. Dalsza część spotkań rozgrywana była na zasadzie Single Elimination, Best of Three (tylko jedna drabinka, aby wygrać spotkanie trzeba zwyciężyć na dwóch mapach). W pierwszej rundzie zmierzyli się Vitriolic Gaming z Universal Soldiers oraz D-Link PGS z DELTĄ. W tym pierwszym meczu na zwycięzcę raczej nie czekaliśmy z niecierpliwością, natomiast w drugim emocje już się pojawiły, bowiem po raz kolejny D-Link PGS miał problemy z graczami BenQ.DELTAeSPORTS.COM. Powtórzył się wynik z WCG - 2:1 dla PGS. W finale zmierzyli się Vitriolic Gaming oraz D-Link PGS. Tym razem, a szkoda nie było już takich emocji jak podczas finałów WCG - vtL zwyciężyło. Trzecie miejsce przypadło dla DELTY, która w meczu o trzecie miejsce pokonała Universal Soldiers.

    Na sam koniec zawrę kilka punktów z naszego nieopublikowanego podsumowania imprezy. Na pierwszy ogień pójdzie tzw. Strefa Press do której w tym roku mógł sobie wejść po prostu każdy. Masa laptopów, darmowe wi-fi i miejsce do siedzenia, czego więcej chcieć na takiej imprezie jak LC? Dopiero trzeciego dnia przyszedł miły pan ochroniarz który sprawdzał, czy wchodzące osoby mają odpowiednie przepustki. W tym roku były problemy z uzupełnianiem relacji, winowają był internet, którego transfer był blokowany przez co raz to inną redakcją chcącą wysłać swoje materiały w świat. Na koniec jednak przenieśliśmy się na osobne stanowiska i wszystkie nasze problemy znikneły (i tak internet z WCG na którym CS 1.6 pobrał mi się od 0 w niespełna minutę bije ol). W tym roku, jak już zdążyliście przeczytać (jeśli przeczytaliście :D) rozgrywki przeniesiono do Łodzi, niby sporo osób będzie miało bliżej a jakoś frekwencja nie dopisało szczególnie. Trzeba było się nachodzić żeby znaleźć coś do jedzenia, przy czym w Warszawie jedzenie było na wyciągnięcie ręki - wystarczyło zjechać schodami ruchomymi i naszym oczom ukazywał się McDonald. Ilość przybyłych widzów też nie poraża. Było zdecydowanie gorzej niż w 2008 roku. Nigdy nie zapomnę tych tłumów przed wejściem na hale (jeszcze przed otwarciem) w edycji 2k8. W porównaniu do lat poprzednich tym razem scena była super. Bardzo dużo miejsca, duże ekrany, jeszcze większy telebim za graczami i masa krzeseł przed sceną. Czego jeszcze chcieć przy oglądaniu finałów?


     Informacje
    Nazwa: AlleGra 2009
    Data finałów: 17 października 2009
    Miejsce finałów: Poznań, Polska
    Liczba zespołów na finałach: 8
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14826

    Krótko o rozgrywkach:
    AlleGra to turniej gier komputerowych organizowany drugi raz z rzędu podczas trwania Targów Komputerowych - Poznań Game Arena. Głównym organizatorem rozgrywek jest platforma handlowa Allegro.pl, a w turnieju może wziąć udział każdy. Eliminacje rozgrywane są przez internet, a finały na LANie.

    Poznań Game Arena (PGA) to festiwal gier komputerowych i wideo, gier fabularnych i sportów ekstremalnych, odbywający się na Międzynarodowych Targach Poznańskich w Poznaniu od 2004 roku. - tak wydarzenie opisuje wikipedia. W rzeczy samej, lecz dodać należy, że PGA jest dla fanów wyżej wymienionych dziedzin nie lada gratką. Co roku w jednym miejscu spotyka się tysiące sympatyków gier komputerowych, planszowych czy nawet PaintBalla. Skoro gry i turnieje to miejsce znaleźć się musi dla naszego poczciwego CS'a. I tak właśnie jest, gdyż w latach 2008 i 2009 zorganizowany został turniej pod nazwą AlleGra, którego ostatnia edycja zostanie tutaj streszczona.

    W rywalizacji udział wziąć może każdy, wystarczy, że znajdzie 4 zapaleńców i razem stworzą pięcioosobowy zespół. Warunkiem jest jednak posiadanie przez każdego z graczy aktywnego konta w serwisie aukcyjnym Allegro.pl, który jest głównym organizatorem i sponsorem rozgrywek. Zmagania w ramach eliminacji odbywają się online, a finał turnieju grany jest "twarzą w twarz" na LANie. Do ostatecznej rywalizacji przechodzi 8 drużyn. W tym roku były to:
    •  Vitriolic Gaming (Złota Piątka)
    •  Frag eXecutors
    •  BenQ.DELTAeSPORTS.COM
    •  D-Link PGS
    •  eQualiity
    •  Universal Soldiers
    •  in articulo mortis!
    •  PRIDE by deadstudio.pl
    Faworyta rozgrywek nie trzeba było szukać., gdyż od początku wiadomo było kto sięgnie po złoto. Neo i spółka od bardzo dawna nie ulegli żadnej z polskich drużyn, tak jak tym razem. Skupmy się zatem na pozostałych ekipach, pomiędzy którymi zawsze dochodzi do ostrej rywalizacji. Wiedzieliśmy, że napięcie będzie na pewno pomiędzy: FX, DELTA i PGS. Wszystkie z tych zespołów wygrały swoje pierwsze mecze, posyłając rywali do drabinki przegranych. Tam czekała nas spora niespodzianka, a wszystko to za sprawą spotkania US z FX. Wygrali zawodnicy tej pierwszej formacji, skupiając na sobie wzrok fanów. W półfinale jednak odpadli przegrywając z PGS'em i tym samym zajmując 3 miejsce. Sam finał nie przyniósł jednak takich niespodzianek. Wygrali go zawodnicy ówczesnego Vitriolic Gaming, czyli nasi mistrzowie z WCG 2009 (wtedy jeszcze o tym nie wiedzieli). Turniej trudno zaliczyć do dużych, zapewne dla zawodników z górnej półki nie był czymś wielkim, a raczej pokazaniem swojej pozycji na krajowej scenie. Podobnie nagrody nie były zbyt wielkie, ale na pewno w jakimś stopniu zadowalające.

    Strefa graczy CS i DOD (Cybersport.pl)




     Informacje
    Nazwa: Intel Extreme Masters Global Challange Chengdu
    Data finałów: 1-3 października 2009
    Miejsce finałów: Chengdu, Chiny
    Liczba zespołów na finałach: 12
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14785

    Krótko o rozgrywkach:
    Intel Extreme Masters to seria turniejów organizowanych w formie przystanków w różnych miejscach świata. Zaproszone tam drużyny rywalizują o slot na światowe finały Extreme Masters (2010) oraz sporą sumę pieniędzy. Przystanki, które miały miejsce w tym roku to: Kolonia, Dubaj oraz wspomniane tutaj Chengdu.

    Rozgrywki Global Challange organizowane były w trzech lokalizacjach: w Kolonii, Dubaju oraz Chengdu. Opisywany tutaj przystanek Chengdu rozpoczął się 1 października zeszłego roku, a impreza trwała przez kolejne 2 dni - do 3 października. 12 zespołów podzielone zostało na 4 grupy. Do kolejnej fazy z każdej z nich przechodziły dwie druzyny. Jak to bywa na turniejach rozgrywanych w Azji, godziny spotkań nieodpowiadały nikomu, kto chciał na bieżąco śledzić przebieg rozgrywek z Europy.

     TyLoo 2
     
       TyLoo 1
     
     mouz 0
       SK 2
     EG 0
     
       SK 2
     
     SK 2
       SK
     TitaNs 1
     
       fnatic 2
     
     fnatic 2
       fnatic 0
     wNv 1
     
       WMF 0
     
     WMF 2
    Tak przedstawiała się drabinka fazy playoff

    Faworyta rozgrywek trudno było jednoznacznie określić. Z jednej strony szwedzkie potęgi jak  SK Gaming czy  fnatic, z drugiej natomiast azjatykie zespoły jak  TyLoo czy  WeMadeFox. Wszystkie spotkania pomiędzy tymi drużynami były bardzo zacięte, a o wygranej decydowały często 2 rundy. W półfinale naprzeciw siebie stanęły fnatic i WeMadeFox oraz SK Gaming i TyLoo. W obydwu przypadkach lepsi okazali się Szwedzi, szykując fanom przedsmak Wielkiego Szwedzkiego Finału. Mecz o 3 miejsce wygrała natomiast ekipa WMF.

    Finał rozgrywek rozpoczął się o 7.30 naszego czasu, a rozgrywane mapy to: nuke oraz train. Na pierwszej z map minimalnie zwyciężyli zawodnicy SK Gaming, a mecz był wyjątkowo zacięty. Z wygraniem drugiej mapy ekipa  walle'go miała ciut mniej problemów i tym samym ustanowiła wynik finału na "dwa do zera". Slot na finały światowe, które odbędą się już w tym "nowym roku" zdobyli zatem gracze SK. Czy teraz będą w stanie walczyć ponownie na takim poziomie jak wówczas? Na to przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać...



     Informacje
    Nazwa: World Cyber Games
    Data finałów: 11 - 15 listopada 2009
    Miejsce finałów: Chengdu, Chiny
    Liczba zespołów na finałach: 37
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14875

    Krótko o rozgrywkach:
    World Cyber Games to odpowiednik prawdziwej olimpiady, z tym że organizowany co roku. To była 9 edycja w Polsce, a 10 na świecie.


    Nie da się wspominać roku 2009 bez wzmianki o Światowych Finałach WCG. Tym razem miejscem były Chiny, a konkretnie miasto Chengdu. Udział w nich wzięło blisko sześciuset graczy z 70 państw z całego globu. Na nasze nieszczęście Chiny i Polskę dzieli ho ho sporo kilometrów a co za tym idzie kilka stref czasowych. Mecze w Chinach rozgrywane były od godziny 11 do godziny 15, lecz u nas były to godziny późno w nocy (w sumie to już nad ranem, 3-7). Organizatorom udało się jednak wywołać niesamowity szum wokół rozgrywek czego rezultatem były na przykład problemy z przeciążonym Streamem i stroną WCG, niewyobrażalna liczba oglądających na miejscu, czy chociażby rekord ilości oglądających naszą stronę osób, który od 14 listopada 13:27:37 wynosi 863 osoby (nieźle, tym bardziej, że nasz serwer sklasyfikował tę liczbę wyświetleń jako próbę ataku na stronę :P).

    Przejdźmy jednak do samych rozgrywek. Całe 36 drużyn (180 zawodników samego Counter-Strike 1.6) zostało podzielonych na 8 grup po pięć lub po cztery drużyny w każdej. Polscy reprezentanci, którzy po raz pierwszy w historii otrzymali biało-czerwone stroje narodowe, trafili do Grupy G razem z  F.azer.Z,  Nextlevel oraz  Tyloo. Z tymi pierwszymi i drugimi zwycięstwo przyszło łatwo, z tymi ostatnimi już się w ogóle nie udało, niektórzy mówią, że specjalnie. Nie wiem nie będę sądzić. W każdym bądź razie Polacy wyszli z grupy na drugim miejscu. Dalej trafili kolejno na  H2K-Gaming,  Power Gaming,  CMAX.gg i w wielkim finale na  fnatic. Ten ostatni mecz to już osobna historią, którą postaram się przypomnieć w osobnym akapicie.

    Żeby go zobaczyć trzeba było pokonać wszystkie przeciwności losu, z bardzo wczesną godziną włącznie (pozdrawiam ekipe HSTV, którza prowadziła relację o tamtej godzinie, dzięki czemu mogliśmy wspólnie z Bitmanem napić się gorącej herbaty (ahhh, nie ma nic bardziej pobudzającego niż herbata z rańca :D). Trochę opóźnienia, jak to zwykle bywa, ale raczej nikomu to nie zaszkodziło i razem z naszą ekipą na Ventrilo rozpoczęliśmy śledzenie przebiegu pierwszej mapy finału - de_nuke. Jeśli w ostatnim czasie oglądaliście mecze AGAiN, a zwłaszcza ze Szwedami to śmiało można stwierdzić, że ich gra na tej mapie nie powalała z nóg, a już na pewno nie powalała z nóg przeciwników, którzy dość łatwo sobie na niej radzili grając z naszymi rodakami. Co dziwne tym razem tak nie było. Złota Piątka wykorzystała niestosowaną do tej pory taktykę polegającą na tzw. wyciąganiu pojedyńczych przeciwników a nie szybkich "wbit". Niesamowite emocje były, kiedy widzieliśmy padających co chwila Szwedów, czego niewielu się spodziewało. Remis... trzeba grać dogrywkę... potem następną... i jeszcze jedną... w końcu się udało! Polacy wygrali bitwę na nerwy i z bilansem jednej wygranej mapy przeszli na mapę drugą - de_train. Wiele osób mówi, że to najlepsza mapa w wykonaniu AGAiN, a Neo w którymś wywiadzie powiedział, że to właśnie na niej najlepiej mu się gra (ahh ten mówment...). Tym razem nie było już tak wyrównanie. Zdecydowanie więcej swobody na tej mapie czuli Polacy i to oni w pewnym momencie całkowicie przejeli inicjatywę. Całe spotkanie zakończyły niesamowite i trzymające w ciągłym napięciu fragi Loorda. Po wygranej rundzie i co za tym idzie wygranym finale, Loord puścił w stronę GeT_RiGhT'a wiązankę kilku ciepłych słów na otuchę po przegranym finale (:D). Trzecie miejsce przypadło dla mTw, które w finale wygrało z dość zaskakującym CMAX.gg.


     Informacje
    Nazwa: DreamHack Winter 2009
    Data finałów: 26-29 listopada 2009
    Miejsce finałów: Jönköping, Szwecja
    Liczba zespołów na finałach: 25
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14905

    Krótko o rozgrywkach:
    Co roku w różnych miastach Szwecji organizowanych jest kilka imprez z serii DreamHack. Wśród nich możemy wyróżnić turnieje DreamHack Summer oraz DreamHack Winter, z których jak sama nazwa wskazuje jeden rozgrywany jest latem, a drugi zimą. Kilka drużyn otrzymuje slota od razu, pozostałe otrzymują zaproszenie na kwalifikacje rozgrywane na dzień przed turniejem.

    Lato przeminęło, jak to lato - najszybciej. Przyszła jesień, zimna i całkowicie odmienna od zwrotu "Złota polska jesień". Czas biegł nieubłaganie i wkrótce miała nadejść zima. Z tego powodu, tradycyjnie w Szwecji rozpoczęły się zmagania w ramach DreamHack Winter 2009. Turniej rozgrywany zarówno podczas wakacji, jak i tuż przed przyjściem czerwonego staruszka z długą brodą. Szukając polskiego akcentu na liście uczestników zauważamy  D-Link PGS. W letniej odsłonie rozgrywek brała udział  DELTA, jednak wyjście z grupy przewyższało jej możliwości. Przed chłopakami z PGS'u poprzeczka postawiona została dość wysoko, jednak w grupie oprócz  H2k Gaming nie mieli zbyt "wielkich" zespołów. Zgodnie z oczekiwaniami, zawodnicy wyszli z grupy na drugim miejscu, przegrywają wyłącznie z H2k.

    Drabinka Playoff była naprawdę ogromna, dlatego nie będziemy jej tutaj przedstawiać. Wszystko jednak przebiegało sprawnie, a turniej udało się zmieścić w wyznaczonych ramach czasowych, tj. 4 dni. Po bardzo zaciętych i licznych spotkaniach poznaliśmy finalistów. Na przeciw siebie stanęli zawodnicy  MeetYourMakers, którzy zajęli miejsce "Neo i spółki" po tym jak organizacja została ponownie powołana do życia oraz gracze  mTw. Rywalizacja o brązowy medal rozgrywała się pomiędzy (co ciekawe)  compLexity i  Millenium. Zaczynając od końca, 3 lokatę na podium zdobyli Amerykanie, pokonując Francuzów 2:1. Drugie miejsce natomiast okupili gracze mTw, którzy poza "oporem" na dust2 nie pokazali wiele. Zwycięstwo przypadło tym samym ekipie MYM'u, która bądź co bądź zaskoczyła nie jednego fana sportów elektronicznych. Impreza całkiem udana, jednak zapewne każdy z Nas liczył na coś więcej ze strony Polaków. Ale czy można im coś zarzucić, skoro na samym początku playoff'ów trafili na triumfatorów rozgrywek? Tak czy siak stworzyli im znaczne problemy, szczególnie na mapie de_train.

     mTw vs. MYM
     1:2

    de_inferno
    05:16
    de_dust2
    22:19
    de_nuke
    09:16
    Data: 28.11.2009, 23:30
    Mapy: de_inferno, de_dust2, de_nuke
    HLTV:
    hltv1.verygames.net:27050
    Scorebot: #TBA

     mTw: minet, trace, anizz, ave, zonic
     MYM: pia, Delpan, Jumpy, zet, moddii
    Szczegóły finałowego pojedynku


     Informacje
    Nazwa: Arbalet Cup Europe
    Data finałów: 4-6 grudnia 2009
    Miejsce finałów: Sztokholm, Szwecja
    Liczba zespołów na finałach: 16
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14919

    Krótko o rozgrywkach:
    Kolejna seria rozgrywek organizowanych w Szwecji. Na Arbalet Cup zapraszane są topowe drużyny, a część uczestników wyłaniają często krajowe kwalifikacje. W tej odsłonie imprezy byliśmy świadkami dodatkowego mini turnieju o nazwie All-Stars, w którym uczestniczyły ekipy złożone z najlepszych zadowników.

    Śmietanka światowej sceny Counter-Strike 1.6 - to pokrótce opis przedstawianego turnieju. 16 drużyn rywalizujących w Sztokholmie o 15.000$, przyznawanych za pierwsze miejsce. Wśród uczestników również biało-czerwoni -  AGAiN, a zatem oczekiwania i emocje jeszcze większe. Wydaje się, że zgarnięcie złota jest w zasięgu ręki naszych rodaków, są bowiem wśród ścisłych pretendentów do najwyższego miejsca podium. Po losowaniu trafiają jednak do grupy C, wraz z jednym z faworytów -  SK Gaming. W tabelce grupowej Polacy wypełniają wszystkie rubryki: wygrana, remis oraz przegrana. Ostatecznie wychodzą z grupy na drugim miejscu, przegrywając jedynie z SK.

    Grupa C
    Drużyna M W P R RW/RP Pkt
     SK-Gaming 3
    3 0 0 56/34 9
     Złota Piątka 3 1 1 1 54/36 4
     HellRaisers 3 1 1 0 34/56 3
     EYESports 3 0 1 1 36/54 1
    Grupa naszych rodaków przedstawiała się następująco
    Obraz końcowy fazy grupowej w pozostałych grupach raczej bez niespodzianek. Pora na fazę playoff i zwycięstwo Złotej Piątki nad  MYM'em oraz przegrana z rywalami "zza morza" -  Evil Geniuses. I tym samym na półfinale kończy się przygoda naszych graczy (nie wszystkich) z Arbalet Cup. Finał turnieju rozgrywał się pomiędzy SK Gaming i EG. Zwyciężyli Szwedzi 2:1, potwierdzając swoją klasę.

    Turniej skończył się dla trójki naszych zawodników, lecz Neo i TaZ otrzymali możliwość reprezentowania Team D w ramach Arbelet Cup Allstars. Podczas rywalizacji przyszło im się dogadywać z Niemcem oraz Duńczykami. Według wielu największe szanse na zwycięstwo miała ekipa Team'u C, gdyż występowali w nim sami Szwedzi. Nic bardziej mylnego! Polski skill i doświadczenie przekładają się na ostateczny wynik mini turnieju - wygrywa Drużyna D.

     Team A 2
     
       Team A
    1
     
     Team B 0
       Team D
     Team C 1
     
       Team D
    2
     
     Team D 2
    Drabinka Arbalet Cup Allstars

    Podsumowując cały turniej, Polacy nie pokazali wszystkiego na co ich stać zajmując 4 miejsce. Udowodnili jednak, że mają ogromne umiejętności indywidualne wygrywając w turnieju "Gwiazd". SK Gaming przypomina o swoim istnieniu stając na najwyższym miejscu podium, a Amerykanie po raz kolejny zaznaczają, że również grać potrafią.


     Informacje
    Nazwa: World Esports Masters 2009
    Data finałów: 12-20 grudnia 2009
    Miejsce finałów: Hangzhou, Chiny
    Liczba zespołów na finałach: 8
    Link do niusa/relacji: www.counter-strike.pl/news-14935

    Krótko o rozgrywkach:
    World Esports Masters to impreza esportowa organizowana w Azji. Wszystkie biorące udział w rozgrywkach zespoły, są zapraszane przez organizatorów. Uczestnicy to prawdziwa śmietanka esportowych potentatów, ekipy azjatyckie oraz europejskie.

    World Esports Masters 2009 to impreza, która była dla Nas - Polaków - bardzo ważna i istotna. Wszystko to za sprawą udziału z rozgrywkach naszych rodaków w postaci  AGAiN. Bo któż z Nas nie liczył na ponowne zwycięztwo i dominację nad resztą zespołów jak to miało miejsce nieco wcześniej podczas cyberolimpiady World Cyber Games 2009? W polskich barwach nie wystapił jednak główny zawodnik czyli  Wiktor "TaZ" Wojtas, a to z uwagi na ważne zaliczenia na studiach. Zastąpił go natomiast zawodnik  D-Link PGS -  Jarosław "pasha" Jarząbkowski. Czy zastąpił go godnie? To już nie nam rozstrzygać, jednak Polakom nie udało się zdobyć złota, lecz tylko/aż brąz. Wśród komentarzy pod relacją mogliśmy znaleźć wiele pozytywnych opinii na temat gry Jarka: "Pasha pokazuje się z dobrej strony :)" - haX?!, "biegaja, obudzili sie ;O pasha zrobil poranna klatę i jest git majonez." - Djuk. Z grupy A na pierwszym miejscu wyszli nasi rodacy, na drugim natomiast zespół  TyLoo. Grupę B zdominiwali zawodnicy  Power Gaming, a drugą lokatę zajęło  fnatic.

     AGAiN
    0
     
      fnatic2
     
     fnatic2
      fnatic
     PG2
     
      PG
    0
     
     Tyloo0
    Tak przedstawiała się drabinka fazy playoff

    Także i tym razem śledzenie przebiegu rozgrywek było bardzo uciążliwe, a wszystko to za sprawą organizacji samej imprezy. Poszczególne spotkania ułożone były w taki sposób, że w ciągu jednego dnia rozgrywano maksymalnie dwa mecze. Bardzo wiele bojów odbywało się wcześnie rano, a zatem bycie na bieżąco było praktycznie nie możliwe. Polacy trafili na swoich odwiecznych rywali już na początku fazy playoff. Rywalizacja była dość zacięta, jednak Szwedzi nie pozwolili ugrać AGAiN nawet jednej mapy. Tym razem de_nuke nie okazała się szczęśliwą planszą jak podczas WCG 2009. Tymczasem w drugim spotkaniu PG dość łatwo ograło TyLoo, tym samym docierając do finału.

    W ostatecznum starciu pomiędzy fnatic i Power Gaming lepsi okazali się Szwedzi. Po złoto sięgnęli wygyrwając "dwa do zera" bez znacznych problemów. Tym samym na ich konto wpłynęła kwota 22.500$, za to Polacy zainkasowali 5.000$. Podsumowując, impreza całkiem udana dla naszych rodaków, być może zabrakło doświadczenia TaZ'a, być może odrobiny szczęścia. Fnatic pokazało po raz kolejny, że rok 2009 należy zdecydowanie do nich. Na koniec ostateczna klasyfikacja turnieju i kwoty zdobyte za poszczególne lokaty:
    1.  fnatic (22,500$)
    2.  Power Gaming (7,500$)
    3.  AGAiN (5,000$)
    4.  Tyloo (5,000$)
    5-8.  MYM (1,500$)
    5-8.  wNv (1,500$)
    5-8.  titaNs (1,500$)
    5-8.  WeMadeFOX (1,500$)



    Cały rok słyszeliśmy, że kryzys to kryzys tamto. Wiele osób się tym usprawiedliwiało. Ze sponsoringu największych organizacji wycofały się firmy od lat z nią kojarzone, przykładem tutaj może być odejście od SK Gaming jej wieloletniego sponsora - firmy AMD. Ten rok był szczególnie bogaty w informacje na temat zmian w drużynach. Złota Piątka czterokrotnie zmieniała barwy by ostatecznie zakończyć rok 2009 bez organizacji pod tymczasową nazwą AGAiN. Podobnie z resztą było z innymi, bardziej znanymi na całym świecie drużynami. Zmiany dotknęły takie zespoły jak mTw, fnatic, SK Gaming, czy nawet nową dywizję MYM. Cała śmietanka przemieszała się do tego stopnia, że trudno określić kto, gdzie występował.

    Na samym początku pisania tego podsumowania planowaliśmy w tym miejscu umieścić ranking drużyn na rok 2009, jednak jak zobaczyliśmy ile w rzeczywistości razy drużyny zmieniały swoje nazwy, składy itd. nasze założenia prysły. Ciężko byłoby przydzielić punkty dla poszczególnych drużyn za zajęcie określonego miejsca w turnieju, tym bardziej że często było tak, iż zaraz po zakończeniu imprezy skład drużyny się zmieniał. Mimo wszystko na pierwszym miejscu zdecydowanie znalazłoby się fnatic, dla którego miniony rok zdecydowanie był udanym. Drugie miejsce przypadłoby pewnie komuś z pary AGAiN / SK Gaming. Polacy jadąc na turniej lub grając w kwalifikacjach do niego poza grą musieli martwić się o to czym zwykle zajmują się ludzie z organizacji i czy zaraz nie znajdą się na przysłowiowym "lodzie". W przypadku SK było już zupełnie inaczej, chociaż też nie kolorowo, bo jak pamiętamy na jaw wyszły informacje, jakoby zarząd niemieckiej organizacji od dłuższego czasu nie płacił pensji zawodnikom.

    Problemy nie ominęły również naszych rodzimych organizacji. Z największymi ze strony trzeciej osoby raczej borykał się D-Link PGS, który po raz pierwszy od dłuższego czasu postanowił przyjąć w poczet dywizji graczy CS-a, później kilka razy zmieniał skład swojej dywizji. D-Link PGS pod koniec roku uznano za tonący okręt, niespodziewanie jednak stery statku przejął Tomasz Lukas i sytuacja w zespole jakby się uspokoiła. W wywiadzie  Jarosław "pasha" Jarząbkowski powiedział nawet, że w PGS dobrze się ostatnio dzieje. W ciągu całego roku z problemami borykała się również dywizja Counter-Strike organizacji Frag eXecutors. Niemal cały rok przegrywali znaczące turnieje by pod koniec roku w składzie pozostał sam  Artur "dOK" Kaleta.

    Gracze lub jak kto woli kibice najbardziej ubolewali nad brakiem rozgrywek Electronic Sports World Cup zarówno w Polsce jak i na świecie. Były to i mamy nadzieję nadal będą jedne z najbardziej prestiżowych rozgrywek na świecie. W roku 2009 zabrakło również LANowych finałów KODE5 Global Gaming Revolution. Ostatecznie udało się je zorganizować przez internet. Jeszcze na początku roku, podczas finałów pierwszego sezonu polskiego ESL Pro Series słyszeliśmy, że z pewnością odbędą się kolejne sezony. Dziś mamy 16 stycznia 2010 roku, a drugiego sezonu jak nie było tak nie ma - coś tu jest nie tak, choć słyszeliśmy pogłoski, że kolejny sezon jednak się odbędzie. W tamtym roku udało nam się zorganizować nieco ponad 20 relacji z tych największych imprez, ale to przecież niewiele... Średnio jedna i pół relacji na miesiąc. Zdecydowanie mało działo się w tym temacie i tutaj pozostaje tylko liczyć tylko na więcej. No nic, chyba wystarczy tych wywodów, ale mam do Was pytanie. Czy rok 2009 był udany dla polskiej sceny CS-a? Odpowiedzi możecie udzielać w ankiecie, która właśnie wystartowała.




    Autor: shark, friZz
    Za świetną grafikę dziękujemy Jaasonowi!
    Wszystkie błędy i niejasności co do treści artykułu prosimy zgłaszać w komentarzach.

    « Powrót
    1.
    22:16 16/01/2010

    dobra robota

    rok dobry dla polskiego cs-a chocby wygrana wcg i neo najlepszy gracz

    2.
    22:29 16/01/2010

    świetne! :) ale, stronę "Gamescom 2009" trochę bym poprawił. Czcionka się poprzesuwała przy nagrodach :)

    3.
    22:44 16/01/2010

    poprawione :) dzięki za spostrzeżenie.

    4.
    23:57 16/01/2010

    bardzo ładnie postarałeś się :):)

    5.
    01:11 17/01/2010

    Rok dwutysięczny dziewiąty - poprawna forma to dwa tysiące dziewiąty

    http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=2372

    6.
    09:22 17/01/2010

    bardzo ladnie panowie =]

    7.
    10:57 17/01/2010

    Świetne podsumowanie :) Mam nadzieję, że w nowym roku jeszcze częściej będziemy mogli być dumni z naszych e-sportowców.

    8.
    12:49 17/01/2010

    fajna sprawa, duzo pracy poza tym ludziska w to wlozyli :) bardzo fajnie wyszlo, oby tak dalej :)

    9.
    15:40 17/01/2010

    zajebisty artykuł GJ

    10.
    16:02 17/01/2010

    teraz przy zmianie strony nie przerzuca od razu na sam początek strony tylko na początek artykułu, wkurzające trochę to było

    11.
    11:56 19/01/2010

    Porządna robota :D

    By dodać komentarz musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze u nas konta zarejestruj się.

    Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Wszelkie komentarze naruszające regulamin i netykietę będą usuwane.

    MDDV
    Shooters
    © 1999-2012 Counter-Strike.PL Sebastian Kasperek | Rosi CMS © MD Software | Zdjęcia reklamowe | Czarter jachtów Mazury