www.counter-strike.pl

 
Wywiad z Marą
napisany przez: ~shadow, 28-02-2004 21:13 komentarzy: (35)
 
 
Jak ostatnio informował Was Arnie, konkurs na oficjalną mapę Lan4Fun dobiegł końca. Zwyciężyła de_l4f_shadow (z resztą bardzo fajna nazwa :P), jako jedyna zgłoszona. Ponieważ nowa mapa na naszej scenie jest czymś wyjątkowym, postanowiłem przeprowadzić wywiad z jej twórcą - Markiem "Marą" Markuszewskim. Oto jak ten rodowity Dębiczanin ( :) ) opisuje własną produkcję:
    Jest to moja jak dotąd najlepsza mapa, chociaż posiada elementy, które chciałbym zmienić w następnej wersji (jest możliwość, że takowa będzie), posiada nietypowy layout, jest na niej więcej przejść niż zwykle, ale za to jest mała, konserwatywni gracze nie będą zadowoleni :). Uważam, że nadaje się do gry zarówno dla małej i dużej ilości graczy, tekstury to krakowskie kamienice oraz inne budynki, również pojawiają się tekstury z niemieckich miast (autorstwa The DoenerKing'a), jest także na mapie bardziej rozpoznawalny polski akcent, chodzi o Polskie Dziecko Motoryzacji - Żuka. Cieszę się, że gracze tak ciepło przyjęli ten element mapy, mówię przyjęli ponieważ przez ubiegły tydzień odbywały się testy mapy na serwerze GamersUnited CS-Island, za co chciałem podziękować head-adminom serwka - PM'owi i Niefartowi oraz innym adminom i graczom którzy stawiali się codziennie o 20 ;).
Mapę można już zassać z naszego cudownego i jedynego w swoim rodzaju działu Download... a dokładniej stąd. Na koniec zostawiam Was z kilkoma screenami mapy i resztą wywiadu.



ShAd0w Kiedy zainteresowało Cię mapowanie?
Mara Pierwszy raz pomyślałem o zrobieniu własnej mapki do CS jakieś półtora roku temu, na początku się zniechęciłem, ale po paru miesiącach powróciłem do tego pomysłu i ukończyłem swoją pierwszą mapkę - de_b4storm. Czyli można powiedzieć, że zajmuję się tym stosunkowo niedługo (oczywiście pomijając mappowanie 2D, jak np. do Warcraft'a czy tez do Heroes'a :)).
ShAd0w Ile dziennie czasu poświęcasz na mapy?
Mara Z tym jest bardzo różnie - bywało tak, że nie siadałem do edytora map przez tydzień, dwa jak również tak jak było z de_l4f_shadow gdy zdecydowałem się ukończyć mapę na konkurs, wtedy pracowałem 14 godzin dziennie przez kilka dni. Dużo czasu poświęcam serwisowi mapping.pl (thx 2 Deso za postawienie i konfigurację strony), a wcześniej mapping.desk.pl.
ShAd0w Masz jakiegoś idola w świecie map maker'ów? Jakiś guru?
Mara Najrówniejszym mapperem jest według mnie B@tman (ILLA), którego wszystkie mapy (cs_haste, de_laguna, de_volare) są świetne, również genialne mapy, już nie tylko do CS, ma 3D-Mike (cs_bikini, de_batcave, ts_dojo, dod_stuka), mógłbym tak długo wymieniać, bo jest wielu dobrych maperów, lecz o żadnym z nich nie mogę powiedzieć, że jest moim guru.
ShAd0w Co skłoniło Cię do stworzenia mapy na konkurs L4F?
Mara Polskie środowisko zgromadzone wokół Counter-Strike'a (w sumie nie tylko polskie) gra praktycznie na mapach granych w ClanBase, rzadko sięgają po te niestandardowe, człowiek kończący mapę może liczyć, że inni mapperzy się tym zainteresują i chociaż przetestują, ale nie może liczyć, że ktoś będzie na niej grał. To jest właśnie piętno sceny mapperskiej, a ten konkurs dawał szansę na to, że jednak może ktos zagra na mojej mapie :). Szkoda, że kilku mapperom nie udało się skończyć swojej mapy, dobrze się zapowiadały. Może organizatorzy Lanparty zdecydują się na kolejną edycję konkursu i wtedy więcej osób będzie miało okazję oddać swoje prace, do czego gorąco zachęcam zarówno organizatorów jak i mapperów.
ShAd0w Skąd bierzesz pomysły na swoje mapy?
Mara Heh ;), idąc przez miasto (czyt. Kraków bo tutaj obecnie studiuję) obserwuje budynki, robię im zdjęcia co wykorzystuję później jako tekstury do map, poza tym jest jeszcze wyobraźnia, czasami również inspiruję się elementami z innych map. A jeszcze wracając do tej wyobraźni to w przypadku CS człowiek jest ograniczony gdyż musi przedstawić lokację która mogłaby istnieć w rzeczywistości (bywają wyjątki), nie możemy za bardzo szaleć... a z resztą "czary mary" :D.
ShAd0w Nie ma to jak opinia autora... więc i Ty opisz de_l4f_shadow...
Mara Jest to moja jak dotąd najlepsza mapa, chociaż posiada elementy, która chciałbym zmienić w następnej wersji (jest możliwość, że takowa będzie), posiada nietypowy layout, jest na niej więcej przejść niż zwykle, ale za to jest mała, konserwatywni gracze nie będą zadowoleni :). Uważam, że nadaje się do gry zarówno dla małej i dużej ilości graczy, tekstury to krakowskie kamienice oraz inne budynki, również pojawiają się tekstury z niemieckich miast (autorstwa The DoenerKing'a), jest także na mapie bardziej rozpoznawalny polski akcent, chodzi o Polskie Dziecko Motoryzacji - Żuka. Cieszę się, że gracze tak ciepło przyjęli ten element mapy, mówię przyjęli ponieważ przez ubiegły tydzień odbywały się testy mapy na serwerze GamersUnited CS-Island, za co chciałem podziękować head-adminom serwka - PM'owi i Niefartowi oraz innym adminom i graczom którzy stawiali się codziennie o 20 ;)
ShAd0w Jakie masz plany na przyszłość?
Mara Jeśli chodzi o mapy to jestem w trakcie konczenia 3 map fun'owych również na L4F2: l4f_drome (muzyke do mapy wykonał dJ Error), l4f_5kings i l4f_islands (duży wkład do tej ostatniej mapy wniósł inny mapper - ftrunks), ponadto pewnie weźmiemy udział w Konkursie za 200$ razem z mieTK'iem i być może z cOOkie MonsteR'em (z którymi się kontaktowałem podczas robienia shadow, ogólnie odpowiada mi praca w grupie - każdy pilnuje innych, żeby to co robią było dobre), jest to międzynarodowy konkurs, w którym biorą udział najlepsi więc nie robimy sobie nadziei, chcemy po prostu reprezentować Polskę w tym konkursie :), poza tym to góra parę map do CS, później coś do Hl2, Chrome (dobra polska gra fpp), a może jakiś mod ;). Jeśli chodzi o tą dalszą przyszłość, włączając w to prace, zamierzam pozostać w klimatach grafiki dwu i trójwymiarowej.
ShAd0w Jakie rady mógłbyś dać początkującym maperom?
Mara Hehe, bardziej doświadczeni mapperzy mogliby się obrazić, że taki ktoś jak udziela rad innym. No ale jeśli o to pytasz to radzę im:
- odwiedzić stronę hl.mapping.pl gdzie znajdą mnóstwo materiałów do nauki mappowania poczynając od konfiguracji edytora do optymalizacji mapy i zaawansowanej kompilacji (duża część autorstwa Jurala i PeTeR'a, również obecnej ekipy strony), cały czas aktualizowanych, znajdą tam również większość polskich map stworzonych do różnych modów half-life'a (oczywiście głównie do CS) i tym podobne zasoby, łącznie z nowościami sceny mapperskiej
- nie robić klonów azteca i dusta, robić coś nowego, własnego
- nie robić swoich domów i szkół
- nie zniechęcać się po nieudanych próbach
- mieć dużo samokrytyki
- dobrze jest również odwiedzać board'y traktujące o tej tematyce, oprócz tego na stronie hl.mapping.pl (który jest właściwie przeniesionym board'em CWC) również zagraniczne, poza tym można połączyć siły z innymi,
- no i oczywiście dobrze się przy tym bawić mimo, że czasem bywa ciężko :).
ShAd0w Dzięki za wywiad, powodzenia w realizacji planów.
Mara Ja również dziękuję, to była dla mnie przyjemność.
 

1.
22:17 28/02/2004

Dobry wywiad, ciekawa mapka, gj :)

2.
22:18 28/02/2004

BTW: co sadzicie o konkursie mapperskim na cs.pl? Z nagrodami oczywiscie, ilu znalazlo by sie uczestnikow?

3.
22:19 28/02/2004

ja bym wzial udzial :E

4.
22:20 28/02/2004

Nie chodzi o szkic w paincie :D

5.
22:25 28/02/2004

no i mysle ze przez wypowiedz nr4 wielu uczestnikow zrezygnowalo :D

6.
22:29 28/02/2004

#4 - zebys sie nie zdziwil :P

7.
22:30 28/02/2004

- nie robić swoich domów i szkół

A to dlaczego, coprawda mapperem nie jestem, ale zawsze mi sie wydawalo, ze to ciekawy pomysl :P

8.
22:35 28/02/2004

gj shadow (zapłacił mi za napisanie tego :D)

9.
22:43 28/02/2004

ncie shad ;] ( sid szmato głupia :f )

10.
22:45 28/02/2004

#8 klamiesz :P

11.
22:51 28/02/2004

nie kłamie shadow złozył mi oferte korupcyjną, shadow gate ? :P

12.
22:51 28/02/2004

jesli chodzi o konkurs z nagrodami to sie znajdzie troche chetnych, chociazby te osoby ktore maja zaczete projekty na l4f a do nastepnego konkursu jeszcze ho ho (jesli bedzie), sam chetnie wezme udzial nawet odpuszczajac te 200$ :D

13.
23:13 28/02/2004

ja tam chce zrobic ulice na ktorej mieszkam i zeby mozna bylo wejsc do domow ludzi z ktorymi gram w klanie i na lanie :) cos takiego 4fun ... to sa przyjemne mapki :)

14.
23:14 28/02/2004

aha, zapomnialbym dodac, mara calkiem sympatyczny gosc z Ciebie, widac ,ze nie jestes egoista i zadumanym w sobie snobem :) takich ludzi scena potrzebuje

fajna mapka itp. mialbym kilka pytan bo che sam zrobic ale.. masz 100 takich jak ja wiec dam spokoj :)

15.
23:39 28/02/2004

madry ziomek, widac ze student :)

16.
23:43 28/02/2004

zatkalo mnie, dzieki -redef :) jak bedziesz mial wystarczajaco duzo cierpliwosci to nauczysz sie wszystkiego odwiedzajac stronke hl.mapping.pl i jego board (ktory na razie jest prawie pusty, coz swieza stronka a stare posty z cwc jeszcze nie przeniesione), a jesli chodzi o te mapki wlasnych domow to moga byc spoko ale tylko dla tych ktorzy znaja te miejsca, dla innych watpie :( ale jesli chodzi ci o zrobienie przyjemnosci znajomym to wszystko gra :)

17.
23:46 28/02/2004

no wlasnie o to chodzi :)

18.
23:50 28/02/2004

#14
teraz oczekujesz odpowiedzi w stylu \"wcale nie, ja pomagam kazdemu w potrzebie\" i pocieszen w stylu \"nie jestes wcale gorszy od innych\"?

19.
23:50 28/02/2004

No to postanowione, jak beda nagrody (a raczej beda) to zrobi sie konkurs, mozecie zaczac trenowac :)

20.
23:52 28/02/2004

wohoh wyprzedzil mnie

21.
00:07 29/02/2004

davidek..nie, nie oczekiwalem takiej odp... poprostu wiem ze gosc ma urwanie glowy a ja tez potrafie poszukac i poczytac ,a nie odrazu pytac i zawracac komus glowe...nikt nade mna nie musi sie litowac...

22.
00:25 29/02/2004

takie male sprostowanie jeszcze - autorem de_batcave jest Metalone, 3d-Mike mu tylko pomagal

23.
01:17 29/02/2004

aktywowalisice juz moje konto??

24.
01:18 29/02/2004

thx :P

25.
02:12 29/02/2004


26.
08:41 29/02/2004

Taka se ta mapke :)

27.
10:46 29/02/2004

mam pytanie te mapy trzeba robic pod 1.6 czy 1.5 ??

28.
12:39 29/02/2004

Mara zrobił świetną mapkę i dzięx mu za to! Konkurs na kolejne mapki do LAN Party będzie, ale zastanawiamy się jeszcze nad formą.... :D
[27]Mapki które nie mają deszczu i śniegu działają w obu wersjach - 1.5 i 1.6 (info mam od Cookie Monstera - żeby nie było, że jestem taki mądry :D )

29.
13:15 29/02/2004

#19 - count me in 8)

30.
13:29 29/02/2004

gj mara :)

31.
15:01 29/02/2004

Co to za pliki hw.dll i sw.dll ktore są spakowane razem z mapą????

32.
15:03 29/02/2004

Mam pytanko : Mara jesteś z Dębicy?:D Jak tak to pozdrawiam sąsiada. gj :D

33.
15:05 29/02/2004

[31] zeby drzewa dobrze dzialaly
[32] rowniez pozdrawaim cala debice :)

34.
11:16 01/03/2004

witam wszystkich - otworzylismy pol roku temu klanowa kafejke inetowa i w zwiazku z tym nasz brat AXE tworzy mape cs_hal bedzie ona obejmowala budynek w ktorym znajduje sie kafejka (HAL) oraz przylegla okolice - AXE obiecuje zakonczenie prac nad mapka do polowy marca - JOLEKK ama nadzieje ze za Twoim posrednictwem bedziemy mogli ja udostepnic do testow ;) uwiezcie ze mapa bedzie na 100% grywalna

35.
11:54 01/03/2004

Zarsze chetnie piszemy o polskich mapkach...

By dodać komentarz musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze u nas konta zarejestruj się.

Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Wszelkie komentarze naruszające regulamin i netykietę będą usuwane.

MDDV
Shooters
© 1999-2012 Counter-Strike.PL Sebastian Kasperek | Rosi CMS © MD Software | Zdjęcia reklamowe | Czarter jachtów Mazury